Steeds meer Almeerse tienerondernemers: ‘mensen hebben vooroordelen door mijn leeftijd’
Ze zitten nog op de middelbare school, maar hebben al wel een eigen bedrijf. Steeds meer Almeerse tieners tot en met zeventien jaar oud schrijven zich in als ondernemer bij de Kamer van Koophandel.
Er waren op 1 april van dit jaar 45 Almeerse tienerondernemers, dit tegenover zeven jongeren in 2016. De meeste van hen hebben een webshop. De Almeerse Aaliyah Saleh is er daar een van. Zij begon op haar dertiende met Divapower, een webshop in duurzame kleding.
Aaliyah: “Ik ben met een webshop begonnen omdat ik er twee jaar geleden achter kwam dat er eigenlijk niet echt duurzame hippe kleding is voor jongeren. Toen dacht ik: ‘dan ga ik het zelf maar doen.”
Combinatie van werken en studeren
Inmiddels werkt de jonge ondernemer fulltime aan haar bedrijf, dat naast haar MAVO-opleiding in Amsterdam. “Ik kan het goed met elkaar combineren. Mijn ouders staan ook heel erg achter mijn ondernemersdoelen en helpen waar ze kunnen.”
Toch heeft Aaliyah soms wel het gevoel dat mensen haar door haar jonge leeftijd niet helemaal serieus nemen. “Ik denk dat mijn leeftijd twee kanten heeft. Enerzijds ben ik mij al heel erg aan het ontwikkelen op business niveau, maar er zijn wel mensen die vooroordelen hebben of ik wel echt serieus ben met mijn bedrijf. Gelukkig zijn er veel meer mensen die met mij omgaan als een volwassen persoon.”
Met haar duurzame kleding hoopt de Almeerse binnen een jaar de top van Nederland bereikt te hebben. “Ik wil dat mijn bedrijf meer gaat verkopen en er een grotere naamsbekendheid krijgt. Ik hoop echt dat Divapower ooit tussen namen als Gucci of Tommy Hilfiger staat.”