Het eindexamen voor het voortgezet onderwijs gaat van start. Voor de scholieren is het door de coronacrisis een lastig examenjaar. Ze hadden thuis veel online les en op school moesten ze onderling en van de leerkrachten anderhalve meter afstand houden.

Omdat de voorbereidingen verre van ideaal waren, zijn er versoepelingen doorgevoerd. Scholieren krijgen een extra herkansing als ze die nodig hebben. Verder mogen ze één vak kiezen dat niet meetelt voor het bepalen van de uitslag en krijgen ze ruimere mogelijkheden om het examen af te leggen.

Scholier Amy Hop begint met het examen Nederlands Mavo op het Montessori Lyceum in Almere. Ze staat er zo goed voor dat ze denkt de extra versoepelingen niet nodig te hebben. “Ik ga gewoon proberen overal voldoendes voor te halen”. Ook Noah de Campos Neto doet eindexamen op het Montessori Lyceum. Hij doet VWO en vindt het fijn, maar ergens ook jammer dat de eisen anders zijn. “Het voelt wat minder moeilijk, we hebben het wel verdiend want we hebben het heel lastig gehad, maar het voelt niet als het eindexamen waar je echt naartoe werkt.”

Examenstress
Ondanks het feit dat ze beide denken de examens goed te kunnen maken hebben Amy en Noah wel de gevreesde examenstress. “Ik ben bang dat ik opeens alles vergeet,” aldus Amy. Noah vreest dat hij zijn concentratie verliest omdat de examens drie uur duren. “Straks wordt ik moe of krijg ik last van mijn rug, dat zijn dingen waar ik bang voor ben.”

De stof beheersen de scholieren wel denken ze. Al was het door de omstandigheden soms wel moeilijk om gemotiveerd te blijven. De online lessen waren lastig. “Ja je hebt weinig sociaal contact en de werkdruk was best wel hoog. Dus toen schoot de stress er wel in, dat zag ik ook aan mijn cijfers. Maar dat kon ik wel herpakken de laatste periode,” zegt Noah. Voor Amy was het moeilijk om zich tijdens online lessen te blijven concentreren. “Ik kon mezelf niet altijd motiveren om op tijd aangekleed voor de laptop te zitten en aan de les te beginnen.”

Saamhorigheid en gezelligheid mist
Uiteindelijk hebben ze voor de examens hard geblokt, maar het examenjaar staat normaal gesproken ook bekend om de saamhorigheid en gezelligheid. Dat hebben deze scholieren moeten missen. “Je hebt niet echt meer dat groepsgevoel, je doet het niet meer echt samen, je doet het op anderhalve meter afstand en dat vind ik wel lastig,” zegt Noah. Amy beaamt dat. “Ik heb een hele leuke tijd hier gehad en ik heb een hele leuke klas dit jaar dus. Ik vind het jammer dat we het niet als klas kunnen afsluiten dit jaar.”

Voor Amy en Noah ook geen examenfeest of -reis, maar ze gaan het natuurlijk wel vieren als ze geslaagd zijn. Dat doen ze gewoon thuis met hun familie.

Comments are closed.