Het imago van Almere is de laatste jaren aan een opmars bezig. 9 op de 10 Almeerders geven aan (een beetje) trots te zijn op de stad, dat blijkt uit onderzoek van de Gemeente. Imagodeskundige Zabeth van Veen: “In Almere zie je veel online activiteit van de inwoners, er is veel positieve energie vanuit Almeerders. Het helpt ook dat Almere de laatste tijd in de media genoemd wordt als redder in woningnood.”

Almere werd in het verleden door de Volkskrant bestempeld als ‘de lelijkste stad van Nederland’. “De lezers van die krant zijn een ander publiek dan de mensen die in Almere wonen. Die mensen wonen niet voor niks in Almere. Steeds meer gezinnen zien het groen en de ruimte in Almere. Er is een imagoverandering gaande. Het verdedigen dat je in Almere woont begint een beetje te verdwijnen. Dat doet ook wat met de inwoners.”

De grootste groep van de deelnemers aan het onderzoek (48%) geeft aan dat mensen van buiten Almere positiever over onze stad denken, 28% denkt dat dit gelijk blijft, 15% geeft aan dat het imago van Almere slechter wordt en 9% heeft geen idee wat mensen van buiten Almere van onze stad vinden

De imagodeskundige haalt een quote van hoogleraar planologie Len van de Klerk aan die haar doet denken aan Almere:

Het is onterecht dat Almere als afvoerputje wordt gezien. In steden waar je nooit iets van hoort gaat het beter dan steden waar je veel van hoort.”

Volgens Van Veen is een van de redenen dat het imago van Almere aan een opmars bezig is, mede te danken aan de inzet van de Almeerse gemeenteraad. “Je merkt het al aan de slogan van Almere: ‘Het kan in Almere’, het geeft aan dat gemeenteraad ambitie heeft. De Gemeenteraad heeft een visie voor langere tijd. Dat is nodig om het imago op te krikken.”

Imagoschade in een klein hoekje

Imagodeskundige Zabeth van Veen

Toch zit een imagodeuk in een klein hoekje. “Die Floriade is een beetje te veel ambitie vanuit de gemeenteraad. Dat is een van de weinige dingen die ik in negatieve zin online kan vinden over Almere. Dan gaat het voornamelijk over dat de Floriade het woongenot van bepaalde wijken in de weg zou staan.”

 

Ook de inwoners hebben een groot aandeel aan imagovorming van de stad. Van Veen verwijst naar Zaandam, die stad kwam een aantal jaar geleden negatief in het nieuws door jongeren op straat. “Het vervelende van imago is dat het beeldvorming is. Je kunt het als gemeente allemaal nog zo goed doen, maar dan gebeurt er iets in de stad en dat kan je imago killen. Het vasthouden van een goed imago is best lastig. Je kunt het nog allemaal zo goed doen, maar de bewoners zijn ook verantwoordelijk voor het imago van een stad.”

Van Veen denkt dat het imago van Almere de komende jaren nog beter kan worden wanneer de gemeente investeert in ”hippe horeca”. “Om ook voor studenten een fijne leefomgeving te creëren moet er hippe horeca zijn. Ze moeten niet het gevoel hebben dat ze naar Amsterdam hoeven. Ik zou eerder mijn geld zetten op horeca dan op een museum.”

Comments are closed.