Almere start samen met vijf horecaondernemers een innovatieve aanpak voor een duurzame en gezonde voedselomgeving. Ook het bedrijfsrestaurant van het Stadhuis Almere volgt het goede voorbeeld.
Gezond voedsel
De horecaondernemers die meedoen zijn NUL36, The Black Cockatoo, Rosita’s, La Maison en MEAT in the City. De gemeente Almere heeft voor dit project de expertise en ervaring van Smaackmakers en Greendish ingezet.
Het goede voorbeeld
“Het centrum moet zo een voorbeeld worden voor andere steden én de eigen stad”, aldus wethouder Maaike Veeningen. “De ambitie is om de consument, de werknemer en bezoeker te verleiden tot het maken van een duurzame en gezonde keuze. Met de focus op minder dierlijk, meer lokaal & seizoensgebonden en ondersteund door de Schijf van Vijf. Ook is een van de ambities om minder voedsel te verspillen. Daarmee wordt het aanbod toekomstbestendiger en voegt het waarde toe in termen van vitaliteit, gezondheid, (gast)tevredenheid, milieu en klimaat”.
Genoeg keuze
“Op elke hoek in de binnenstad vind je eettentjes Keuze genoeg. Maar is het ook allemaal gezond? En hoe komt dit eten hier in de winkel en horeca”, vertelt Veeningen. “Het is belangrijk dat we daar af en toe bij stil staan. Alleen dan kunnen we ook een gezonde en duurzame keuze maken. Deze vijf ondernemers willen bezoekers in het centrum lekker eten voorschotelen dat ook nog eens gezond en duurzaam is. Een geweldig initiatief dat ik van harte ondersteun. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere ondernemers zodat we volgend jaar hier staan met 2 keer zoveel deelnemers”.
Het is onderzocht
De gedachte achter de aanpak sluit aan op wetenschappelijk onderzoek dat laat zien dat aanbod en presentatie bepalend is voor wat, hoeveel en hoe vaak we eten en drinken. Hoe meer ‘contactmomenten’ met een duurzaam en gezond aanbod, hoe waarschijnlijker het is dat consumenten hiervoor kiezen. Want, hoe gewoner een duurzaam en gezond aanbod is, hoe meer het de nieuwe standaard keuze wordt.
“Wij gaan ons richten op verduurzamen door met meer groente te werken en met producenten uit de Flevopolder”, vertelt Rick Ruys van Meat in the City.
Supermarkten
Dinsdag kwam het nieuws naar buiten dat supermarkten weinig doen aan het stimuleren van kopen en eten van gezond voedsel. Die conclusie werd getrokken na onderzoek van het Diabetesfonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. De gemeente Almere hoopt daarom dat supermarkten in de toekomst ook mee gaan doen. “Eind dit jaar is de evaluatie van de pilot. Dan wordt besloten of het project volgend voorjaar op grotere schaal verder in Almere wordt doorgezet”, zo meldt de gemeente. “In een latere fase zal mogelijk ook ingezet worden op supermarkten en wordt reclame- en vestigingsbeleid onder de loep genomen”.
Foto
Wethouder Maaike Veeningen, samen met de deelnemers van de nieuwe pilot. Foto aangeleverd door de Gemeente Almere.
Artikel gepubliceerd door: 1Almere.nl.