Nieuw boek: ”From hero to zero”

Deel dit artikel

Lessen delen: dat is het doel van ondernemer Dolf Kos uit Huizen, die onlangs zijn eerste boek het levenslicht liet zien. In ‘From hero to zero’ beschrijft hij zijn ondernemersreis langs spectaculaire kansen en uitdagingen maar helaas ook diepe dalen. Om uiteindelijk te concluderen dat zijn problemen bepaald niet uniek zijn.

Dolf Kos

Dolf Kos heeft eigenlijk niets met auto’s. Toch bouwt hij vanaf zijn studententijd een bedrijf, waarmee hij uiteindelijk over meer dan tweehonderd voertuigen beschikt. Hij maakt jongensdromen waar door luxe sportwagens, stoere quads en ontzagwekkende tanks te verhuren in kleine tijdseenheden, zodat een ritje daarin voor iedereen betaalbaar wordt. Het bedrijf wordt hard geraakt door de eerste economische crisis in 2008, maar richt zich beter dan ooit op nadat Dolf de cadeaubonnenbranche ontdekt en bestormt.

Faillissement

“Achteraf durf ik toe te geven dat er sprake was van onstuimige groei”, concludeert Dolf. “Ik zag voortdurend gaatjes in de markt, sprong daarop in en bouwde verder. Het aantal medewerkers steeg explosief en ook de omzet bleef niet achter. Maar soms gaat groei zó hard, dat het bijna niet valt bij te benen. Wanneer je dan door externe omstandigheden zoals een recessie of bijvoorbeeld de wereldwijde uitbraak van een virus snel moet terug schalen, moet je je bedrijf héél goed op de rit hebben staan. In mijn geval was alles met elkaar verweven geraakt, waardoor het moeilijk bleek om tijdig terug te schakelen toen dat nodig was. Dat leidde voor mijn bedrijf uiteindelijk tot een faillissement.”

From hero to zero

“From hero to zero”, concludeert Dolf zelf over die periode. Maar gelukkig vond hij de weg terug. Met zijn opgedane kennis en ervaringen helpt hij nu andere freelancers en ondernemers, onder andere binnen zijn Sales Marketing Group (SMG): een sterk partnernetwerk van sales- en marketingspecialisten.En nu dus ook met een goudeerlijk boek. “Als ondernemer ervaar je veel tegenslag die je onderweg onherroepelijk tegenkomt als uniek. Dat is een illusie. Veel problemen horen bij een bepaalde grootte van je bedrijf en bij een bepaalde groei. Aan de hand van mijn persoonlijke verhaal én de groeimodellen van NL groeit laat ik zien dat wat mij overkomen is eigenlijk voorspelbaar en onvermijdelijk was. In de hoop dat anderen daar op tijd hun voordeel mee kunnen doen, zeker in deze periode waarin veel bedrijven door COVID-19 in zwaar weer verkeren.”

‘From hero to zero’ (ISBN 9789462961678) is nu verkrijgbaar via de boekhandel en de bekende verkoopsites.

Artikel gepubliceerd door: 1Almere.nl.

Laat een reactie achter