Al jaren zijn er plannen om een openbaar vervoerlijn aan te leggen tussen Almere en Amsterdam. Als het aan D66 en het CDA ligt, komt zo’n lijn er. Dat gebeurt dan inclusief de bouw van 25.000 woningen in Almere Pampus. Ook de landelijke overheid ziet graag woningbouw in Almere Pampus. Zo kan er iets gedaan worden aan het woningtekort. Een ov-verbinding maakt het wonen in Pampus nog aantrekkelijker.
“Er ligt een prachtige plek waar we dat kunnen doen. Dat kun je daar doen als je ook een snelle metroverbinding aanlegt”, zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten.
Straatpeil
Hoe denken Almeerders over een ov-verbinding tussen Almere en Amsterdam? Eerder spraken we leden uit ons panel op straat.
Op woensdag en vrijdag zie je meer over dit onderwerp bij 1Almere Actueel. Wil je meer actueel nieuws bekijken? Neem dan een kijkje in ons nieuwsoverzicht.
IJmeerverbinding
“Bij een volledige aanleg van de IJmeerlijn en bij de bouw van 25.000 woningen in Almere Pampus kent dit plan een positieve exploitatie”, zo liet ingenieursbureau Movares eerder weten in een presentatie. “De totale aanlegkosten van de brugvariant bedragen 2,2 miljard euro inclusief btw, de tunnelvariant kost 2,5 miljard euro. Deze bedragen liggen circa 50 procent lager dan die van het referentieontwerp”.
Er is een plan om een tunnel aan te leggen. De tunnel is zo’n 240 miljoen euro duurder dan de brug. “De tunnel is 4,2 kilometer lang en wordt aangelegd als zinktunnel. De tunnel voldoet aan alle veiligheidseisen en heeft als vluchtroute een derde buis”, aldus Movares.
M55
Ook het M55-consortium voerde een onderzoek uit in opdracht van de Werkmaatschappij Almere Amsterdam. De M55-IJmeerlijn, die het consortium heeft ontworpen, is een 20 kilometer lange verbinding tussen Diemen-Zuid en Almere-Centrum waarvan 9 kilometer in een tunnel ligt onder IJburg en het IJmeer.
Video gepubliceerd door: 1Almere.nl.