Omroep Flevoland heeft volgens Radio.nl een verkeerde conclusie getrokken in berichtgeving over de nieuwe Almeerse lokale omroep. Volgens onderzoek van Omroep Flevoland zou de lokale omroep misbruik maken van publiekelijk gemeenschapsgeld. Bewijs hiervoor ontbreekt in het inmiddels verwijderde artikel. De regionale omroep meldde daarnaast dat Stichting Productie Fabriek Almere een commerciële zender zou gebruiken voor haar publieke taak. Dit blijkt onjuist na onderzoek van Radio.nl.

Omroep Flevoland heeft het artikel verwijderd van de website.

Commerciële zender

De regionale omroep meldde woensdag dat de nieuwe lokale omroep van Almere, Stichting Productie Fabriek Almere, geen publieke maar een commerciële licentie heeft aangevraagd voor de radiozender Easy FM: “Het feit dat daarmee de radiozender commercieel is, is opmerkelijk. Aangezien een gesubsidieerde lokale omroep geen publiek geld mag doorsluizen naar een commercieel station. Want een publieke omroep mag weliswaar een commerciële zender beginnen, maar deze moet geheel selfsupporting zijn”, zo meldt Omroep Flevoland.

Arno van Boven, directeur Radio bij Easy FM, zegt dat dit niet klopt. Hij heeft weliswaar eerder dit jaar een commerciële licentie aangevraagd voor Easy FM, maar heeft het Commissariaat voor de Media verzocht de naam Easy FM als inschrijving te verwijderen. “Onlangs heeft het bestuur van de lokale omroep de naam Easy FM en KIJK Almere aangemeld bij het Commissariaat voor de Media”, laat Van Boven weten in een verklaring. “Easy FM is nu de naam van de radio-afdeling van de nieuwe lokale publieke omroep.”

Verkeerde conclusie

De commerciële licentie waar Omroep Flevoland over spreekt, blijkt al niet meer te bestaan. Deze mutatie was echter nog niet verwerkt op de site van het Commissariaat voor de Media (CvdM). Daarnaast heeft de licentie voor de commerciële omroep nooit op naam van Stichting Productie Fabriek Almere gestaan, maar op naam van Arno van Boven. De conclusie van Omroep Flevoland is daarmee onjuist. De redactie van Radio.nl kreeg zelfs de bevestiging dat Omroep Flevoland geen contact zou hebben gehad met het CvdM.

Doorsluizen van geld

Volgens Omroep Flevoland zou de lokale omroep publiekelijk gemeenschapsgeld doorsluizen naar het commerciële Easy FM. Bewijs hiervoor ontbreekt in het artikel. Het artikel is inmiddels verwijderd door Omroep Flevoland.

Klacht

Van Boven heeft een klacht ingediend bij Omroep Flevoland en de Raad voor de Journalistiek. Omroep Flevoland wordt gevraagd om binnen drie weken te reageren op de klacht.

Comments are closed.