Almere Deze Week handelde journalistiek onzorgvuldig in artikel over Herrema

De Almere Deze Week heeft journalistiek onzorgvuldig gehandeld in een artikel over oud-wethouder Tjeerd Herrema. Dat oordeelt de Raad voor de Journalistiek. Eerder diende oud-wethouder Herrema een klacht in bij de raad na beschuldigingen van seksuele intimidatie.

Artikel

Op 12 juni 2018 verscheen op de website van Almere Deze Week een artikel met de kop “Werkrelatie ADW en wethouder ernstig verstoord”. In het artikel stond dat een verslaggever van die krant tijdens een telefoongesprek seksuele handelingen zou hebben gehoord.

De Ombudsman pleitte de oud-wethouder daarna vrij. Vervolgens verscheen op 25 juni 2018 op de website van Almere Deze Week een artikel met de kop “Ombudsman acht klacht Almere Deze Week niet bewezen”.

Volgens de raad had de krant moeten wachten met publiceren totdat het externe onderzoek was afgerond. De raad gaf aan dat de journalist in kwestie en de krant zelf onderdeel van het onderzoek waren. Door niet op het onderzoeksrapport te wachten, hebben Beijer, Almere Deze Week en uitgever Rodi Media B.V. journalistiek onzorgvuldig gehandeld, aldus de Raad.

Aftreden

Door de vele ophef rond Herrema, besloot hij af te treden als wethouder. Herrema diende een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek die de zaak in oktober behandelde. Gisteren werd de conclusie bekendgemaakt.

“Een volgende stap naar eerherstel”, zo omschrijft de Almeerse oud-wethouder Tjeerd Herrema de uitspraak van de Raad voor de Journalistiek bij de regionale omroep. “De krant heeft onzorgvuldig gehandeld bij de publicatie van een artikel afgelopen juni, zo is het oordeel. Met die conclusie ben ik blij”, aldus Herrema.

Publiceren

De Raad doet de aanbeveling aan Almere Deze Week om de conclusie integraal of in samenvatting te publiceren in de krant. Inmiddels heeft de krant een artikel geplaatst met de reactie van de Raad voor de Journalistiek.

Foto

Bron: Screenshot website Almere Deze Week.